Комунальний
заклад
“Луцький навчально-реабілітаційний центр
Луцької міської ради”
Н
А К А З
01.09.2025 Луцьк №138
Про затвердження Положення про
запобігання та протидію
насильству
та жорстокому поводженню з
дітьми
Відповідно до Закону України «Про освіту», «Про охорону дитинства», «Про запобігання та протидію домашньому насильству», «Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми», «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)», постанов Кабінету Міністрів України від 22.08.2018 № 658 «Про затвердження Порядку взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статті», від 01.06.2020 № 585 «Про забезпечення соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах», від 28.07.2021 № 775 «Про внесення змін до Порядку забезпечення соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, у тому числі дітей, які постраждали від жорстокого поводження», від 04.06.2025 № 658 «Про затвердження Типової програми унеможливлення насильства та жорстокого поводження з дітьми», наказів Міністерства освіти та науки України від 02.10.2018 № 1047 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо виявлення, реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників із іншими органами та службами», від 28.12.2019 № 1646 «Про деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти», із метою формування безпечної, ненасильницької та відповідальної поведінки здобувачів освіти, підвищення обізнаності педагогічних працівників, батьків або законних представників дітей щодо захисту дітей від різних форм насильства та жорстокого поводження
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити та
ввести в дію Положення про запобігання та протидію насильству та жорстокому
поводженню з дітьми КЗ «Луцький
навчально-реабілітаційний центр Луцької міської ради» (Додаток 1).
2. Призначити
уповноваженою особою за здійснення невідкладних заходів реагування у випадках
виявлення фактів насильства та жорстокого поводження з дітьми та отримання
заяв, повідомлень від постраждалої особи або інших осіб заступника директора з
виховної роботи Ходорчук. С.Г.
3. Заступнику
директора з виховної роботи Ходорчук С.Г.:
3.1. Ознайомити
працівників закладу освіти з Положенням про запобігання та протидію насильству
та жорстокому поводженню з дітьми та інформацією про захист дітей від усіх форм
насильства.
3.2. Провести інформаційно-роз’яснювальну роботу з педагогічними працівниками
щодо реалізації норм Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо
запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми» від
06.10.2024 № 3792-IX та постанови Кабінету Міністрів України від 04.06.2025 № 658
«Про затвердження Типової програми унеможливлення насильства та жорстокого
поводження з дітьми».
3.3. У разі виявлення фактів насильства та жорстокого поводження
з дітьми за допомогою телефонного зв’язку або електронної пошти інформувати департамент
освіти Луцької міської ради, уповноважений підрозділ органу Національної
поліції та службу у справах дітей (у разі коли постраждалою особою та/або
кривдником є дитина), забезпечити надання медичної допомоги (у разі
потреби) та зафіксувати необхідну інформацію в журналі реєстрації фактів виявлення про насильство та жорстоке поводження
з дітьми за відповідною формою.
3.4. Забезпечити
проведення інформаційно-просвітницьких заходів, виховних програм, семінарів,
тренінгів із питань запобігання та протидії насильству та жорстокому поводженні
з дітьми та за участі дітей.
3.5. Відпрацювати алгоритм дій працівників закладу освіти в разі
виявлення ознак чи факторів, що можуть вказувати на насильство, складні життєві
обставини, жорстоке поводження з дитиною або ризики щодо їх виникнення стосовно
дитини, із метою інформування адміністрації закладу освіти та планування
подальших дій щодо заходів для надання медичної, психологічної або іншої
допомоги.
3.6.
Тримати під контролем оновлення на інформаційних стендах та офіційному
вебсайті закладу освіти контактної інформації про уповноважених осіб із числа
працівників закладу освіти для здійснення невідкладних заходів реагування у
випадках виявлення фактів насильства та жорстокого поводження з дітьми та/або
отримання заяв/повідомлень від постраждалої особи/інших осіб, службу підтримки
постраждалих осіб, до яких слід звернутися y випадку насильства
та жорстокого поводження, телефонів гарячих ліній.
3.7. Розмістити наказ та Положення про запобігання та протидію
насильству та жорстокому поводженню з дітьми на офіційному сайті закладу освіти.
4. Працівникам
НРЦ в разі виявлення ознак чи факторів, що можуть вказувати на домашнє
насильство, складні життєві обставини, жорстоке поводження з дитиною або ризики
щодо їх виникнення стосовно дитини, необхідно проінформувати адміністрацію закладу
освіти з метою планування подальших дій щодо заходів для надання медичної,
психологічної або іншої допомоги.
5. Класоводам та класним керівникам 5-10 класів:
5.1. Проводити роз’яснювальну роботу щодо запобігання та попередження
насильства та жорстокого поводження з дітьми з батьківською громадськістю.
5.2. Проводити зі здобувачами
освіти інформаційно-просвітницькі заходи з питань запобігання та протидії
насильству та жорстокому поводженню, у тому числі стосовно дітей та за участю
дітей.
6. Практичному психологу Костючик
Н.С та соціальному педагогу Іващику О.Д.:
6.1. Сприяти попередженню конфліктних ситуацій, що
виникають під час освітнього процесу.
6.2. Здійснити розробку та забезпечити проведення профілактичних,
інформаційно-освітніх заходів із метою захисту прав і свобод, формування у
здобувачів освіти ціннісних життєвих навичок та моделей поведінки.
6.3. Поновлювати на інформаційних стендах та офіційному
сайті закладу освіти контактну інформацію про службу підтримки постраждалих
осіб, до яких слід звернутися y випадку насильства та жорстокого поводження.
6.4. Організувати роботу з постраждалими дітьми (у разі
виявлення таких в межах своєї компетентності).
7.
Зобов’язати всіх учасників освітнього процесу протидіяти фактам
насильства та жорстокого
поводження з дітьми, створювати
позитивний соціально-психологічний клімат у колективі, а в разі виявлення факту
насильства та жорстокого
поводження надати постраждалим
інформацію про допомогу людям, що постраждали від насильства (де отримати
медичну та юридичну допомогу, психологічну підтримку, які послуги надає держава
тощо).
8. Відповідальність за організацію
виконання наказу покласти на заступника директора з виховної роботи Ходорчук
С.Г.
9. Контроль за виконанням наказу залишаю за
собою.
Директор НРЦ
Леся ВОЛИНЕЦЬ
Світлана
Ходорчук
Додаток
СХВАЛЕНО
Педагогічною радою
Протокол № 1 від 29.08.2025 р.
ПОЛОЖЕННЯ
про запобігання та
протидію насильству та
жорстокому поводженню
з дітьми в
Луцькому
навчально-реабілітаційному центрі Луцької міської ради
І. Загальні положення
1.1. Це
Положення визначає механізми запобігання, виявлення та реагування на випадки
насильства та жорстокого поводження зі здобувачами освіти КЗ « Луцький навчально-реабілітаційний центр Луцької
міської ради».
1.2. Положення
розроблено відповідно до Закону України «Про освіту», «Про охорону
дитинства», «Про запобігання та протидію
домашньому насильству», «Про
внесення змін до деяких законів України щодо запобігання насильству та
унеможливлення жорстокого поводження з дітьми», «Про внесення змін до деяких
законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)», постанов Кабінету
Міністрів України від 22.08.2018 № 658 «Про затвердження Порядку взаємодії
суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому
насильству і насильству за ознакою статті», від 01.06.2020 № 585 «Про
забезпечення соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих
обставинах», від 28.07.2021 № 775 «Про внесення змін до Порядку забезпечення
соціального захисту дітей, які перебувають
у складних життєвих обставинах, у тому числі дітей, які постраждали від жорстокого поводження», від 04.06.2025 № 658
«Про затвердження Типової програми унеможливлення насильства та жорстокого
поводження з дітьми», наказів
Міністерства освіти та науки України від 02.10.2018 № 1047 «Про затвердження
Методичних рекомендацій щодо виявлення,
реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників із іншими органами та службами», від
28.12.2019 № 1646 «Про деякі питання
реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного
впливу в закладах освіти».
1.3. Метою
Положення є забезпечення функціонування ефективної системи унеможливлення
будь-якого виду насильства та жорстокого поводження з дітьми та створення
безпечного освітнього середовища, вільного від насильства та жорстокого
поводження з дитиною, запровадження системи інформування про випадки (або
підозру на випадки) насильства та жорстокого поводження з дітьми, а також
забезпечення оперативного їх розгляду та реагування на них.
1.4. Дія
Положення поширюється на всіх учасників освітнього процесу.
ІІ. Основні терміни
2.1. Безпечне освітнє середовище — сукупність умов у закладі освіти,
що унеможливлюють заподіяння учасникам освітнього процесу фізичної, майнової
та/або моральної шкоди, зокрема внаслідок недотримання вимог санітарних,
протипожежних та/або будівельних норм і правил, законодавства щодо кібербезпеки,
захисту персональних даних, безпечності та якості харчових продуктів та/або
надання неякісних послуг з харчування, шляхом фізичного та/або психологічного
насильства, експлуатації, дискримінації за будь-якою ознакою, приниження честі,
гідності, ділової репутації (зокрема шляхом булінгу (цькування), поширення
неправдивих відомостей тощо), пропаганди та/або агітації, у тому числі з використанням кіберпростору, а також унеможливлюють вживання на території та в
приміщеннях закладу освіти алкогольних напоїв, тютюнових виробів, наркотичних
засобів, психотропних речовин.
2.2. Насильство — це будь-які навмисні дії одної людини по відношенню до
іншої, які порушують її конституційні права й свободи і наносять їй моральну шкоду, шкоду її фізичному чи психічному
здоров’ю.
Види насильства:
1) економічне
насильство — форма насильства, що включає умисне позбавлення житла, їжі, одягу,
іншого майна, коштів чи документів або можливості користуватися ними, залишення
без догляду чи піклування, перешкоджання в отриманні необхідних послуг з
лікування чи реабілітації, заборону працювати, примушування до праці, заборону
навчатися та інші правопорушення економічного характеру;
2) психологічне
насильство — форма насильства, що включає словесні образи, погрози, у тому числі щодо третіх осіб, приниження,
переслідування, залякування, інші діяння, спрямовані на обмеження волевиявлення
особи, контроль у репродуктивній сфері, якщо такі дії або бездіяльність
викликали у постраждалої особи побоювання за свою безпеку чи безпеку третіх
осіб, спричинили емоційну невпевненість, нездатність захистити себе або завдали
шкоди психічному здоров’ю особи;
3) сексуальне
насильство — форма насильства, що включає будь-які діяння сексуального
характеру, вчинені стосовно повнолітньої особи без її згоди або стосовно дитини
незалежно від її згоди, або в присутності дитини, примушування до акту
сексуального характеру з третьою особою, а також інші правопорушення проти
статевої свободи чи статевої недоторканості особи, у тому числі вчинені
стосовно дитини або в її присутності;
4) фізичне насильство
— форма насильства, що включає ляпаси,
стусани, штовхання, щипання,
шмагання, кусання, а також незаконне позбавлення волі, нанесення побоїв,
мордування, заподіяння тілесних ушкоджень різного ступеня тяжкості, залишення в
небезпеці, ненадання допомоги особі, яка перебуває в небезпечному для життя
стані, заподіяння смерті, вчинення інших правопорушень насильницького
характеру.
2.3. Жорстоке поводження з дитиною —
будь-які форми фізичного, психологічного, сексуального або економічного
насильства над дитиною, зокрема домашнього насильства, а також будь-які
незаконні угоди стосовно дитини, зокрема вербування, переміщення,
переховування, передача або одержання дитини, вчинені з метою її експлуатації з
використанням обману, шантажу чи уразливого стану дитини.
2.4. Булінг (цькування) — дії учасників
освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному,
сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних
комунікацій, яке систематично вчиняється
особою стосовно дитини, з якою вони є учасниками одного колективу, або дитиною стосовно іншого учасника
освітнього процесу та яке порушує права, свободи, законні інтереси потерпілої
особи та/або перешкоджає виконанню нею визначених законодавством обов’язків.
ІІІ. Завдання
3.1. Основними
завданнями щодо захисту від різних форм насильства та жорстокого поводження в
закладі освіти:
запровадження
порядку дій, спрямованих на унеможливлення насильства та жорстокого поводження
з дітьми;
формування в
працівників закладу освіти відповідального ставлення до недопущення насильства
та жорстокого поводження з дітьми;
поширення
культури нульової толерантності до насильства та жорстокого поводження з дітьми
у всіх сферах діяльності;
здійснення
аналізу ситуації в закладі освіти (фізичного та емоційно-психологічного
середовища);
вироблення
офіційної позиції закладу освіти щодо всіх форм насильства та інформування про неї всіх учасників
освітнього процесу;
визначення
обов’язків та відповідальності учасників освітнього процесу щодо створення та
дотримання безпечної поведінки в закладі освіти;
забезпечення
оперативного інформування уповноваженого підрозділу органу Національної поліції
та служби у справах дітей про випадки вчинення насильства та жорстокого
поводження з дітьми.
IV. Заходи щодо
запобігання та протидії
насильству та жорстокому поводженню з
дітьми
4.1. Із метою
унеможливлення насильства та жорстокого поводження з дітьми в закладі освіти
слід систематично впроваджувати наступні заходи:
1) превентивні
заходи:
затвердження
форми первинного повідомлення про підозру на випадок насильства щодо дитини згідно
з додатком 1;
затвердження
форми реєстрації внутрішнього інциденту (журналу безпеки) згідно з додатком 2;
затвердження
форми анкети анонімного опитування для дітей згідно з додатком 3;
інформування
дітей, батьків або інших законних представників дитини, працівників закладу
освіти з питань унеможливлення насильства та жорстокого поводження з дітьми;
проведення
оцінювання ризиків насильства та жорстокого поводження з дітьми в закладі
освіти, упровадження заходів, необхідних для їх усунення або мінімізації;
врахування
ризиків насильства та жорстокого поводження з дітьми під час прийому на роботу
працівників закладу освіти;
2) заходи з
виявлення та реагування на випадки насильства та жорстокого поводження з
дітьми:
організація
доступних і безпечних способів повідомлення про випадки насильства та
жорстокого поводження з дитиною;
оперативне
реагування за результатами розгляду заяв (скарг, повідомлень) про випадки
насильства або жорстокого поводження з дітьми в закладі освіти;
3) заходи з
навчання та підвищення обізнаності педагогічних працівників щодо унеможливлення
насильства та жорстокого поводження з дітьми;
організація
інформаційних сесій для здобувачів освіти (пояснення прав дитини, способів
захисту, контактів для звернення);
залучення
батьків, інших законних представників дитини до діяльності закладу освіти
(проведення батьківських зборів, розповсюдження інформаційних матеріалів);
4) заходи з
моніторингу та оцінки виконання програми:
регулярні
самоперевірки (оцінка ефективності заходів, виявлення проблемних аспектів);
збір інформації
для зворотного зв’язку (анкетування дітей, батьків, персоналу);
аналіз
інцидентів (вивчення випадків насильства для запобігання повторенню);
5) заходи з
інформування (розміщення у доступних місцях у закладі освіти та на вебсайті
інформаційних матеріалів (плакатів, брошур із контактами служб допомоги,
контактних номерів телефонів для анонімного звернення).
V. Права та
обов’язки учасників освітнього процесу
5.1. Працівники закладу освіти право на:
захист
професійної честі та гідності;
захист під час
освітнього процесу від будь-яких форм насильства та експлуатації, дискримінації
за будь-якою ознакою, від пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю.
Обов’язки адміністрації закладу освіти:
сприяти
створенню безпечного освітнього середовища, вільного від насильства та
жорстокого поводження з дитиною;
затвердити
Положення, забезпечити його оприлюднення, обов’язкове ознайомлення з ним усіх
працівників і здійснювати контроль за його виконанням;
забезпечити
здійснення заходів із ознайомлення працівників закладу освіти із Положенням до
початку їх роботи з дітьми, але у строк, що не перевищує п’яти робочих днів із
дня початку роботи працівника з дітьми та молоддю;
розглядати усні
та письмові заяви (скарги, повідомлення) про випадки насильства або жорстокого
поводження з дитиною протягом однієї доби з моменту надходження;
у разі виявлення ознак насильства або
жорстокого поводження з дитиною невідкладно у строк, що не перевищує однієї
доби, повідомити про це батькам або іншим законним представникам дитини (крім
випадків, коли батьки або інші законні представники дитини є кривдниками
дитини), письмово повідомити уповноваженому підрозділу органу Національної
поліції та службі у справах дітей, а також вжити заходів відповідно до Порядку
забезпечення соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих
обставинах, у тому числі дітей, які постраждали від жорстокого поводження,
затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2020 № 585 «Про
забезпечення соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих
обставинах»;
інформувати
дітей та їх батьків або інших законних представників дитини, працівників
закладу освіти про їх обов’язок повідомити про випадки насильства та жорстокого
поводження з дітьми з наданням інформації про шляхи інформування про такі
випадки;
забезпечити
функціонування різних способів отримання повідомлень про можливі випадки
насильства (телефонний зв’язок, електронний лист, скринька для паперових
повідомлень тощо), зокрема анонімно за бажанням особи, яка залишила
повідомлення;
сприяти
проходженню особами, які вчинили насильство або жорстоке поводження з дитиною,
стали свідком або постраждали від насильства або жорстокого поводження,
відповідної програми для таких осіб;
не допускати до
роботи осіб, інформацію про яких внесено до Єдиного реєстру осіб, засуджених за
злочини проти статевої свободи та статевої недоторканості малолітньої особи
(відповідно до статті 10 Закону України «Про охорону дитинства»);
під час
працевлаштування осіб, які матимуть безпосередній або опосередкований контакт
із дітьми, проводити опитування, яке може включати запитання ситуаційного
характеру щодо насильства або жорстокого поводження з дитиною, із метою
виявлення можливої схильності особи до агресії, насильницької поведінки,
жорстокого поводження;
забезпечити
проведення навчань, тренінгів, профілактичних заходів для всіх учасників
освітнього процесу з питань запобігання насильству та жорстокому поводженню з
дітьми, що передбачає наступні напрями: розпізнавання фізичного,
психологічного, економічного та сексуального насильства; методи профілактики
булінгу серед дітей; використання ненасильницьких методів спілкування та
управління конфліктами; надання першої психологічної допомоги дітям, які
постраждали від насильства та жорстокого поводження з дітьми; порядок дій у
разі виявлення випадків насильства або підозри щодо їх наявності; дотримання
правових норм щодо захисту дітей від насильства; алгоритм взаємодії з
уповноваженими підрозділами органів Національної поліції та службою у справах
дітей у разі виявлення фактів та ознак насильства або жорстокого поводження з
дитиною;
взаємодіяти зі
службами у справах дітей, центрами соціальних служб, закладами охорони здоров’я
та іншими уповноваженими органами для оперативного реагування на випадки
насильства та жорстокого поводження з дітьми.
Педагогічні та інші працівники закладу освіти в разі виявлення ознак насильства
або жорстокого поводження з дитиною зобов’язані:
вжити
невідкладних заходів для припинення насильства або жорстокого поводження з
дитиною;
забезпечити
здобувачам освіти захист під час освітнього процесу від будь-яких форм
насильства та експлуатації, жорстокого поводження, у тому числі булінгу
(цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, від пропаганди та агітації, що
завдають шкоди здоров’ю;
повідомити адміністрацію закладу освіти та одного з батьків або інших
законних представників дитини, яка вчинила насильство або жорстоке поводження,
та дитину, яка постраждала від насильства або жорстокого поводження, про
виявлення ознак насильства або жорстокого поводження з дитиною;
сприяти в проведенні розслідування щодо випадків насильства та жорстокого
поводження зі здобувачами освіти;
виконувати
рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків насильства та жорстокого
поводження у закладі освіти;
надати в разі
потреби домедичну допомогу, викликати бригаду екстреної (швидкої) медичної
допомоги та звернутися до уповноваженого підрозділу органу Національної
поліції;
із метою
унеможливлення ризиків насильства та жорстокого поводження з дитиною не допускати
фізичного контакту з дитиною, якщо він не є необхідним відповідно до змісту
заходів або видів діяльності з дитиною;
у разі коли
передбачається фізичний контакт з дитиною, який є необхідним відповідно до
змісту заходів з дитиною, такий контакт проводиться в присутності не менше
однієї повнолітньої особи, окрім виконавця, або в приміщенні, що забезпечує
можливість вільного доступу інших осіб та не має перешкод для самостійного
виходу дитини.
5.2. Здобувачі освіти НРЦ мають
право на:
якісні освітні
послуги;
індивідуальну освітню траєкторію, що реалізується,
зокрема, через вільний вибір видів, форм і темпу здобуття освіти,
запропонованих освітніх програм, навчальних дисциплін та рівня їх складності,
методів і засобів навчання;
інші необхідні
умови для здобуття освіти для осіб з особливими освітніми потребами та із
соціально незахищених верств населення;
безпечні та нешкідливі умови навчання;
повагу людської
гідності;
захист під час
освітнього процесу від приниження честі та гідності, будь-яких форм насильства
та експлуатації, жорстокого поводження, булінгу (цькування), дискримінації за
будь-якою ознакою, пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю
здобувачам освіти;
отримання
соціальних та психолого-педагогічних послуг як особа, яка постраждала від
насильства та жорстокого поводження з дітьми, стала свідком або вчинила
жорстоке поводження з дітьми.
Здобувачі освіти зобов’язані:
поважати
гідність, права, свободи та законні інтереси всіх учасників освітнього процесу,
дотримуватися етичних норм;
відповідально
та дбайливо ставитися до власного здоров’я, здоров’я оточуючих;
дотримуватися
установчих документів, правил внутрішнього розпорядку закладу освіти;
повідомляти
керівництво закладу освіти про факти насильства та жорстокого поводження
стосовно здобувачів освіти, педагогічних, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу,
свідком яких вони були особисто або про які отримали достовірну інформацію від
інших осіб.
5.3. Батьки або інші представники здобувачів освіти мають
право:
отримувати
інформацію про діяльність закладу освіти, результати навчання своїх дітей
(дітей, законними представниками яких вони є), результати оцінювання якості
освіти в закладі освіти та його освітньої діяльності;
подавати заяву
директору про випадки насильства або
жорстокого поводження з дитиною, а також стосовно будь-якого іншого учасника
освітнього процесу, вимагати невідкладного (протягом
однієї доби з моменту надходження заяви) та неупередженого реагування на такі випадки;
отримувати
інформацію щодо порядку та умов проходження їхньою дитиною, яка постраждала від насильства або жорстокого поводження, відповідних для таких осіб програм.
Батьки
або інші законні представники здобувачів освіти зобов’язані:
виховувати в
дітей повагу до гідності, прав, свобод і законних інтересів людини, законів та
етичних норм, відповідальне ставлення до власного здоров’я, здоров’я оточуючих і
довкілля;
поважати
гідність, права, свободи та законні інтереси дитини та інших учасників
освітнього процесу;
дбати про
фізичне та психічне здоров’я дитини,
сприяти розвитку її здібностей, формувати навички здорового способу життя;
формувати в
дитини культуру діалогу, культуру життя у взаєморозумінні, мирі та злагоді
між усіма народами, етнічними, національними, релігійними групами,
представниками різних політичних і релігійних поглядів і культурних традицій,
різного соціального походження, сімейного та майнового стану;
настановленням
та особистим прикладом утверджувати повагу до суспільної моралі та цінностей, зокрема правди, справедливості,
патріотизму, гуманізму, толерантності, працелюбства.
VІ. Відповідальність осіб, причетних до
насильства та
жорстокого поводження з дітьми
6.1. Особи, які
вчинили насильство або жорстокість по відношенню до здобувачів освіти,
притягуються до відповідальності згідно з чинним законодавством.
6.2. Неповідомлення
директором закладу освіти уповноваженим підрозділам органів Національної
поліції України про випадки насильства та жорстокого поводження з дітьми тягне
за собою відповідальність згідно з чинним законодавством.
6.3. Особу за вчинення насильства та жорстоких дій із дітьми можуть
направити для проходження відповідної програми: за рішенням суду — строком від одного до трьох місяців; за відсутності судового рішення — на добровільній основі, а дітей віком до 16 років — за згодою законних представників дитини.
6.4. Законні представники дитини, яка постраждала або стала свідком від насильства або жорстокого
поводження, мають право отримувати інформацію щодо порядку та умов проходження
нею відповідних програм.
VІІ. Взаємодія з установами, які
здійснюють заходи у
сфері запобігання та захисту від
різних форм насильства та
жорстокого поводження в закладах
освіти
7.1.
Налагодження співпраці зі службою у справах дітей, центром соціальних служб
сім’ї, дітей та молоді, представниками правоохоронних органів, громадських
інституцій.
7.2.
Розроблення спільних планів роботи з проведення превентивних інформаційно-просвітницьких заходів з усіма
учасниками освітнього процесу з питань запобігання та протидії насильству та жорстокому
поводженню.
7.3.
Участь представників інших установ у професійному інформуванні всіх учасників
освітнього процесу щодо запобіганню насильству та жорстокого поводження.
7.4.
Залучення представників служби у справах дітей, центрів соціальних служб сім’ї,
дітей та молоді, представниками правоохоронних органів, громадських інституцій
до розгляду звернень, заяв щодо всіх видів насильства жорстокого поводження з
дітьми.
7.5.
Забезпечення взаємодії з місцевими центрами з надання безоплатної вторинної
правової допомоги при проведенні спільних правопросвітницьких заходів щодо
запобігання та протидії насильству та жорстокому поводженні з дітьми, а також
спрямування осіб, що постраждали від насильства та жорстокого поводження, до
найближчої точки доступу системи безоплатної правової допомоги з метою
отримання правової інформації та консультації, а при необхідності, забезпечення
представництва їх інтересів у суді.
VІІІ. Прикінцеві положення
8.1. Положення
про запобігання і протидію насильству та жорстокому поводженню з дітьми в Луцькому
НРЦ затверджується наказом директора закладу освіти та є обов’язковими до
виконання всіма учасниками освітнього процесу.
8.2. Усі
учасники освітнього процесу мають бути ознайомлені з порядком захисту від
різних форм насильства та жорстокого поводження з дітьми.
Додаток 1
до Положення про запобігання та протидію насильству та жорстокому
поводженню з дітьми Луцького НРЦ
ФОРМА
первинного повідомлення про підозру
на випадок насильства щодо дитини
_____________________________________________________________________________
(найменування
закладу освіти, культури, охорони здоров’я, соціального захисту, фізичної
культури і
спорту, оздоровлення та відпочинку, молодіжних центрів, дитячих та молодіжних громадських
об’єднань, інших громадських об’єднань, що є суб’єктами молодіжної роботи, які
контактують з дітьми)
Дата події або виявлення: ______ _____________ 20____ р.
1. Інформація про дитину:
прізвище
_______________________________________________________________________
ім’я
____________________________________________________________________________
по батькові (за наявності):
_________________________________________________________
вік дитини: ______________________________________________________________________
соціальний статус (за потреби):
дитина з інвалідністю;
дитина-сирота;
дитина, позбавлена батьківського піклування;
інше:
________________________________________________________________________.
2. Інформація про особу, яка повідомляє:
прізвище
_______________________________________________________________________
ім’я
____________________________________________________________________________
по батькові (за наявності): _________________________________________________________
найменування посади:
____________________________________________________________
контактний номер телефону:
______________________________________________________.
Опис ситуації: ___________________________________________________________________
(зазначити
максимально докладно, що сталося, коли, де, хто був присутній)
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________.
3. Інформація про ознаки насильства/поведінку дитини:
тілесні ушкодження;
страх, уникання контакту;
розповіді про образи/тиск;
інше: ________________________________________________________________________.
4. Інформація про вжиті заходи (на момент заповнення):
поінформовано відповідальну особу закладу;
поінформовано батьків/інших законних представників;
поінформовано службу у справах дітей;
поінформовано уповноважений підрозділ органів
Національної
поліції;
інше:
________________________________________________________________________.
_____________________
_____________________
(підпис особи, яка
заповнює
(дата)
первинне
повідомлення)
Додаток 2
до Положення про запобігання та протидію насильству та
жорстокому поводженню з дітьми Луцького НРЦ
Журнал реєстрації
фактів виявлення про насильство та жорстоке поводження з дітьми
№ з/п |
Інформація про спосіб отримання
повідомлення про підозру на випадок насильства щодо дитини (звернення
(повідомлення): усне/письмове) |
Прізвище, ім’я дитини |
Тип ситуації* |
Заходи реагування |
Результат** |
Підпис відповідальної особи |
_____________________
*Зазначається
факт про фізичне/психологічне насильство/булінг/спробу втечі/інше.
**Зазначається,
чи поінформовано органи, надано допомогу, припинено контакт тощо.
Додаток 3
до Положення про запобігання та протидію насильству та жорстокому
поводженню з дітьми Луцького НРЦ
АНКЕТА
анонімного опитування для дітей*
1. Чи почувався (почувалася) ти в безпеці під час
перебування в закладі освіти?
так, завжди;
інколи;
ні.
2. Як до тебе ставилися дорослі?
з повагою;
байдуже;
іноді грубо або несправедливо.
3. Чи були випадки, коли хтось із працівників закладу
освіти, інших залучених фахівців або дітей тебе лякав, ображав або погрожував?
так;
ні.
4. Чи знаєш ти, до кого можна звернутися за допомогою?
так;
ні.
5. Що б ти хотів (хотіла) покращити для того, щоб було
безпечніше?
(відкрите поле
для відповіді)
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
*Анкета заповнюється
дітьми у доступному форматі.
Комунальний
заклад
“Луцький навчально-реабілітаційний центр
Луцької міської ради”
Н
А К А З
03.09.2025 Луцьк №147
Про затвердження плану
заходів, спрямованих
на запобігання та протидію булінгу
(цькування) в закладі
освіти
Згідно з Законом України «Про
освіту», «Про загальну середню освіту», відповідно до
Конвенції ООН про права дитини, Закону України «Про внесення змін до деяких
законодавчих актів України щодо протидії булінгу» від 18.02.2018 № 2657-VIII, Закону України «Про запобігання та
протидію домашньому насильству» від 07.12.2017 №2229, Законом України «Про протидію торгівлі людьми» від
20.09.2011 № 3799-І, Законом
України від 06.06.2024 №3792-ІХ «Про внесення змін до деяких законів України
щодо запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми»; на виконання Указу Президента України від 18.05.2019 № 2892019 «Про
Стратегію національно-патріотичного виховання», наказу від 29.07.2019 № 1038
«Про внесення змін до наказу МОН від 16.06.2015 № 641»; наказу МОН України від
06.06.2022 р. №527 «Про деякі питання
національно-патріотичного виховання в закладах освіти України та
визнання таким, що втратив чинність наказ МОНУ від 16.06.2015 №641»; наказу МОНУ від 28.12.2019 № 1646 «Про Порядок реагування на
випадки булінгу (цькування) та Порядок застосування заходів виховного впливу»; постановою
КМУ від 04.06.2025 р №658 «Про затвердження Типової програми унеможливлення
насильства та жорстокого поводження з дітьми», листа МОН від 18.05.2018 № 1/11-5480 «Методичні рекомендації щодо
запобігання та протидії насильству»; методичним рекомендаціям щодо виявлення, реагування на випадки домашнього
насильства і взаємодії педагогічних працівників з іншими органами та
службами, Державною соціальною програмою
запобігання та протидії домашньому насильству та
насильству за ознакою статі на період до 2025 року, затвердженою постановою
Кабінету Міністрів України від 27 лютого 2021 р. № 145; заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання в
системі освіти України», Листа від 13.04.2020 року № 1/9-207
МОН України щодо застосування наказу Міністерства освіти і науки України
від 28.12.2019 № 1646, спільного наказу Міністерства внутрішніх справ та Міністерства освіти і
науки України від 18.08.2023 № 685/1013 «Про затвердження Порядку раннього попередження та евакуації
учасників освітнього процесу в разі нападу або ризику нападу на заклад освіти», та з метою організації роботи щодо профілактики
правопорушень, запобігання злочинності, безпеки життєдіяльності, попередження
насильства в сім’ї над дітьми, виховання в учнів таких цінностей, як
толерантність, повага, порядність, гармонійне спілкування та співіснування у
суспільстві, виховання поваги до Конституції держави законодавства, державних
символів – Герба, Прапора, Гімну, поваги та любов до державної мови,
забезпечення комфортних умов навчання та праці, створення освітнього
середовища, вільного від будь-яких форм насильства, з метою попередження
поширення негативних явищ в учнівському середовищі
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити
План заходів спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти.
2. Затвердити
комісію з розгляду випадків булінгу ( цькування) у складі:
Волинець
Л.І., директор НРЦ – голова комісії;
Ходорчук
С.Г., заступник директора з ВР – заступник голови;
Нинюк
К.М., педагог-організатор – секретар;
Демчук С.М., заступник директора з НВР,
відповідальна за ЦЗ та охорону праці;
Костючик
Н.С., практичний психолог;
Іващик
О.Д., соціальний педагог;
Саух
А.М., лікар-педіатр
Волошин
Т.Р. представник служби у справах дітей
3. Заступнику
директора з виховної роботи Ходорчук С.Г.:
3.1 Забезпечити
виконання плану заходів з запобігання та протидії булінгу протидії.
3.2 Розмістити
на інформаційному стенді та на офіційному веб-сайті закладу освіти контактну інформацію
організацій та установ, служб підтримки постраждалих осіб, до яких слід
звернутись у випадку насильства, булінгу.
4.
Педагогічним працівникам, медичному та господарсько-обслуговуючому персоналу
закладу освіти у разі виявлення ознак чи
факторів, що можуть вказувати на насильство, булінг, складні життєві
обставини, жорстоке поводження з дитиною/ працівником закладу освіти,
передавати керівнику закладу освіти, а у разі її відсутності заступнику
директора інформацію про дитину/працівника закладу освіти з метою планування
подальших дій щодо заходів для надання медичної, психологічної або іншої
допомоги постраждалому.
3.
Відповідальність за організацію виконання наказу покласти на заступника
директора з виховної роботи Ходорчук С.Г.
4.
Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.
Директор НРЦ
Леся ВОЛИНЕЦЬ
Світлана
Ходорчук
План заходів
Луцького навчально-реабілітаційного
центру, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню)
на 2025-2026 н.р
№ |
Заходи |
Терміни виконання |
Відповідальний |
Нормативно-правове та інформаційне забезпечення попередження насильства та булінгу (цькування) |
|||
1 |
Підготовка наказу «Про план заходів, спрямованих на запобігання та
протидію булінгу (цькування) у закладі освіти». |
Вересень |
Волинець Л.І. |
2 |
Затвердження
Порядку реагування на випадки булінгу (цькування) в закладі освіти. |
Вересень |
Ходорчук С.Г. |
3 |
Наради з питань профілактики булінгу (цькування): ·
з педагогічними працівниками; ·
з технічним персоналом. |
Вересень |
Адміністрація НРЦ |
4 |
Обговорення та прийняття правил поведінки в класах, розміщення Правил для
учнів у класних куточках |
Вересень |
Класні керівники |
5 |
Організація механізмів звернення та встановлення інформаційних скриньок
для повідомлень про випадки булінгу (цькування) |
Вересень |
Заступник директора з ВР, практичний психолог,
класні керівники |
6 |
Перегляд розділу про профілактику булінгу (цькування) і розміщення
нормативних документів на сайті закладу освіти |
Вересень |
Ходорчук С.Г. |
7 |
Оновлення папки з нормативними документами
з профілактики булінгу (цькування) в освітньому середовищі |
Жовтень |
Ходорчук С.Г. |
8 |
Підготовка методичних рекомендацій для педагогів з розпізнавання ознак
насильства різних видів щодо дітей |
Жовтень |
Ходорчук С.Г. |
9 |
Оновлення інформації на тематичному стенді |
Протягом навчального року |
Ходорчук С.Г. |
10 |
Перевірка інформаційної доступності правил поведінки та нормативних
документів з профілактики булінгу (цькування) |
Листопад |
Ходорчук С.Г. |
11 |
Підготовка тематичних буклетів за участю старшокласників |
Листопад-грудень |
Ходорчук С.Г. Нинюк К.М. |
12 |
Створення інформаційної колаж-афіші для старшокласників |
Грудень |
Ходорчук С.Г. Нинюк К.М. |
13 |
Розгляд питання профілактики булінгу (цькування) в учнівському колективі
на батьківських зборах |
Вересень - жовтень |
Класні керівники, практичний психолог |
Робота з працівниками школи |
|||
14 |
Проведення навчальних нарад для вчителів щодо запобігання булінгу
(цькування) та заходів реагування |
1 раз у семестр |
Голови МО |
15 |
Інструктивні наради з питань профілактики булінгу (цькування) з
педагогічними працівниками та технічним персоналом |
Вересень |
Ходорчук С.Г. Вавренчук О.М. |
16 |
Тренінг для вчителів щодо запобігання булінгу (цькування) у закладі освіти |
Зимові канікули |
Костючик Н.С., Іващик О.Д., залучені фахівці |
17 |
Співбесіда з класними керівниками за результатами діагностики класного
колективу |
За результатами кожної чверті |
Ходорчук С.Г. практичний психолог, соціальний педагог |
18 |
Консультування класних керівників психологом, соціальним педагогом з
проблемних ситуацій |
Впродовж навчального року |
Костючик Н.С., Іващик О.Д. |
Робота з учнями |
|||
19 |
Проведення тренінгів для учнів з розвитку навичок спілкування та мирного
вирішення конфліктів |
Впродовж року |
Класні керівники, Костючик Н.С., Іващик О.Д. |
20 |
Проведення ранкових зустрічей («Ранкових коло») з метою формування
навичок дружних стосунків у класному колективі |
Впродовж року |
Класні керівники 1-4 класів |
21 |
Імітаційна гра для молодших школярів (1-4-й класи) «Якщо ви посварилися» |
Листопад |
Класні керівники, вихователі ГПД |
22 |
День толерантності |
15.11.2025 |
Класні керівники, вихователі ГПД, практичний психолог |
23 |
Імітаційна гра для учнів 5 - 10-х класів «Насильство це…» |
Грудень |
Класні керівники, вихователі ГПД |
24 |
Участь в акції «16 днів проти насильства» |
Листопад - грудень |
Ходорчук С.Г., практичний психолог, класні керівники |
25 |
Виставка малюнків « Ми - різні, але ми - рівні» |
Грудень |
Нинюк К.М. Приступа
Л.А. |
26 |
Години спілкування «Стоп! Тут мій кордон
або правила безпечної поведінки», «Як правильно дружити», «Допоможи
другу» тощо |
Січень |
Класні керівники, вихователі ГПД |
27 |
Уроки відвертого спілкування «Я та інші», «Проблема булінгу очима
підлітка» |
Лютий |
Класні керівники, вихователі ГПД, практичний психолог |
28 |
Тиждень «STOPбулінг!» |
Лютий |
Ходорчук С.Г. Нинюк К.М., класні керівники |
29 |
Заняття з елементами тренінгу «Вирішення конфлікту
мирним шляхом. Базові навички медіації», «Вчимося безпечної поведінки в
мережі Інтернет». |
Березень |
Костючик Н.С.,
Іващик О.Д., класні керівники |
30 |
Проведення бесід у співпраці з представниками
соціальної служби, поліції тощо |
Впродовж року |
Інспектор
ювенальної превенції |
31 |
Бібліотечні уроки на базі бібліотеки |
Впродовж року |
Данильчук Т.В. |
Робота з батьками |
|||
32 |
Тематичні батьківські збори «Протидія булінгу в учнівському середовищі»
(по класах) |
Вересень-жовтень |
Класні керівники |
33 |
Підготовка пам'ятки для батьків про порядок реагування та способи
повідомлення про випадки булінгу (цькування) щодо дітей, заходи захисту та
надання допомоги дітям |
Жовтень |
Ходорчук С.Г. |
34 |
Тематичні батьківські збори в класах «Небезпечний інтернет», «Булінг та
кібербулінг» |
Впродовж року |
Класні керівники |
35 |
Проведення індивідуальних консультацій з питань взаємин батьків з дітьми |
Впродовж року |
Ходорчук С.Г., Костючик Н.С., Іващик О.Д., класні керівники |
36 |
Консультування батьків щодо захисту прав та інтересів дітей |
За потреби |
Класні керівники |
Моніторинг освітнього середовища закладу освіти |
|||
37 |
Самооцінка закладу освіти за показниками безпеки, комфортності |
2 рази на рік |
Адміністрація школи, колектив закладу |
38 |
Анонімне анкетування учнів 5-10-х класів про випадки булінгу (цькування)
у школі |
За потреби |
Соціальний педагог |
39 |
Анкетування батьків про безпеку в закладі освіти |
Грудень |
Адміністрація школи, класні керівники |
40 |
Діагностика стосунків у закладі освіти. Анкетування учнів та вчителів. |
Лютий |
Адміністрація школи, залучені спеціалісти |
41 |
Аналіз інформації за протоколами комісії з розгляду випадків булінгу
(цькування) в закладі освіти |
Щомісяця (за наявності випадків булінгу) |
Ходорчук С.Г. |
42 |
Підготовка звіту про виконання плану заходів із запобігання та протидії
булінгу (цькуванню) в закладі освіти |
Травень- червень |
Ходорчук С.Г. |
Немає коментарів:
Дописати коментар